Over SV Archimedes

SV Archimedes is een studievereniging voor de studie Werktuigbouwkunde , Industrieel Product Ontwerpen, Chemische Technologie en Mechatronica aan Saxion Hogeschool in Enschede.

De vereniging is opgericht op 2 februari 2011. Met de studievereniging willen wij de studenten meer betrokken laten raken bij de opleiding. Ook proberen wij de studenten meer in contact te brengen met het bedrijfsleven. Deze doelen wil de vereniging bereiken door het organiseren van excursies, lezingen en activiteiten voor alle leden om het contact tussen de leden te verbeteren.

Binnen de vereniging zijn, dankzij de actieve leden, commissies actief. Het bestuur organiseert samen met de commissies activiteiten, lezingen en excursies die gerelateerd zijn aan de opleidingen binnen SV Archimedes. Natuurlijk zullen er ook gezellige activiteiten worden ondernomen om de band tussen de studenten te verbeteren. Verder onderhoudt het bestuur een goede band met de verschillende studieverenigingen binnen het Saxion en de Universiteit Twente.

Waarom de naam "Archimedes"?

Archimedes was een bekende Griekse wis- en werktuigbouwkundige. Tijdens zijn leven moest hij van koning Hiëro van Syracuse uitvinden of een kroon wel echt van goud gemaakt was. Toen Archimedes zich in een tot de rand gevuld bad liet zakken, realiseerde hij zich dat de hoeveelheid overstromend water gelijk was aan het volume van zijn lichaam. Hij pakte een staaf van puur goud van hetzelfde gewicht als de kroon en legde ze beide op een balans onder water. Als de kroon ook van puur goud was, zou de balans in evenwicht blijven, maar als er zilver in de kroon zou zitten, zou het volume groter zijn en de opwaartse kracht op de kroon groter zijn dan op de staaf. Hierdoor werd de volgende wet opgesteld: ‘’De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt, is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas.’’ Een belangrijke wet in de Werktuigbouwkunde. Toen SV Archimedes opgericht werd, was SV Archimedes een studievereniging voor alleen Werktuigbouwkunde: WSV Archimedes. Later zijn er meer opleidingen bijgekomen.

Studie of studentenvereniging?

Wat is het verschil tussen een studievereniging en studentenvereniging?
Bij een studievereniging zijn er geen ontgroeningen. Er worden leuke activiteiten georganiseerd, maar zeker ook leerzame. Denk aan excursies naar bedrijven en studieavonden. Onze verenigingskamer bevind zich in Saxion Enschede en we zijn er om jouw studententijd een stukje leuker te maken!
Zie ook de informatie van Saxion.